Container Schepen

Container Schepen

Container ships

Container Schepen

Container Schepen

Container Schepen

Container Schepen

5X7E6863

5X7E7279

5X7E7306

5X7E7342

5X7E7354

5X7E7372

5X7E7379

5X7E7386

Foto’s: © Bram van Broekhoven

Container (kist)

Een container of zeecontainer is een gestandaardiseerde metalen kist voor het transport van losse goederen. Door het gebruik van standaardafmetingen kan de container zowel via de weg, het water als per spoor worden vervoerd, zonder dat de goederen zelf hoeven te worden in- of uitgeladen. Het Engelse woord container betekent vat, recipiënt.

De standaardmaat van een container heet TEU (zie aldaar). Luchtcontainers, geschikt voor vliegtuigen, zijn in het algemeen smaller dan de standaardcontainers. Een TEU is 20 voet (ca. 6 meter) lang, 8 voet (2,44 meter) breed en 8 1/2 voet (2,60 meter) hoog. Er zijn ook containers van 10 (voornamelijk voor offshore en opslag), 30 (voornamelijk tankcontainers), 40 en 45 voet (respectievelijk ca 3, 9, 12 en 13,70 meter) lang, met dezelfde breedte en hoogte; deze worden voornamelijk voor transport over land gebruikt. De hoogte van een container kan 8 voet, 8 1/2 voet of 9 1/2 voet zijn.

Het grootste deel van de stukgoederen die tegenwoordig per schip worden vervoerd, worden per containerschip getransporteerd over de wereldzeeën. Behalve de gewone standaard container, 2 TEU, zijn er ook verschillende gespecialiseerde containertypen, met wel de gestandaardiseerde buitenmaten van 20 voet of 40 voet lang, maar ook de maten 10 en 45 voet komen voor, reefers voor het vervoer van bijvoorbeeld koel- en vrieslading en containers voor vloeibare lading of project-lading die kan worden vervoerd op een platform, zogenaamde flat racks.
Bron: Wikipedia

Containerschip

Een containerschip is een schip, om zeecontainers te vervoeren. Het eerste containerschip was de Clifford J. Rogers van White Pass & Yukon Route in 1955. Hoewel de Ideal X al in 1944 werd gebouwd, werd dat schip pas later gebruikt om containers mee te vervoeren.

De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren. Grote containerschepen kunnen nu tot 15.000 TEU vervoeren. Eind 2012 kwam de CMA CGM Marco Polo in de vaart. Het schip is 396 meter lang, 54 meter breed en heeft een diepgang van 16 meter. De 16.020 TEU metende Marco Polo heeft een draagvermogen van 186.500 DWT. In 2013 kwam het eerste nieuwe Maersk triple-E-schip, de Maersk Mc-Kinney Møller van 18.270 TEU in de vaart. Eind 2014 kwam de CSCL Globe van China Shipping Line, het eerste schip uit een serie van vijf, in de vaart. Dit schip was toen het grootste containerschip ter wereld met een capaciteit van 19.000 TEU. Het schip is 400 meter lang, 58,6 meter breed en heeft wanneer ze is volgeladen een diepgang van 16 meter.
Bron: Wikipedia

Meer Foto’s op / More Photos on: FlickrPanoramioIpernityPicasa

bedankt / thanks
signature


8 Responses to “Container Schepen”

  1. ladyfi schreef:

    Nice and colourful!

  2. joke schreef:

    Prachtig die containerschepen. Ik kan er ook geweldig in op gaan. Achteraf ga ik soms opzoeken waar ze terug te vinden zijn. Gek … Een knappe fotoreportage weer. Maar jij moet iets hebben met schepen en containers of waterwegen denk ik.

  3. willy duvel schreef:

    Sterk Bram Van zulke monsters zo’n mooie beelden maken je moet het maar doen . Groetjes

  4. wat een mooie serie, bram!

    zo’n schip vol kleurrijke containers ..

    ‘t lijken legoblokjes, maar in ‘t echt is het heel wat anders dan dat, eh! 😉

  5. Ank Pot schreef:

    Ik kan niet zeggen dat ik de schepen mooi vind, je foto’s wel!! Wat een reusachtige gevaartes zijn dit en veel ook heel kleurrijk. Mooi in beeld gebracht!

  6. Mooie serie van die indrukwekkende containerschepen.
    Zo groot zien we ze niet in de Drachtster industriehaven. Tot op dit moment mogen er schepen tot een lengte van tachtig meter en een breedte van tien meter door het kanaal, met een diepgang van maximaal 2,75 meter. Er zijn ontheffingen mogelijk voor schepen tot 95 meter. De gemeente Smallingerland wil – met het oog op het nog steeds groeiende havengebied – de vaarweg graag openstellen voor schepen tot 110 meter. Maar omdat beroepsvaart en recreatievaart elkaar kruisen bij Nationaal Park de Alde Feanen zou er eigenlijk een nieuw kanaal gegraven moeten worden. Kortom: er is al jarenlang over vergaderd en het eind daarvan is nog niet in zicht.

  7. willy schreef:

    het ene schip is al groter dan het andere Bram..

    maar de zwanen schijnen er geen last van te hebben..

    een mooie gevarieerde reeks..

    prettige dag gewenst

  8. klaproos schreef:

    als je dan zo’n zwaantje naast de boot ziet bram…
    dan heb je zoeits van hey, n vlekkie:-)

    wat een grote schepen zijn het toch

Bedankt voor uw bezoek en reactie.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

comments-bottom