Categorieën
Molens

De Vriendschap (1890), Bleskensgraaf

De Vriendschap (1890)
De Vriendschap (1890)

De Vriendschap heeft een historie, die bijna 400 jaar terug gaat. In 1623 kreeg timmerman Hendrick Willemszoon het recht van de wind en toestemming om op een stuk boezemland in de Graafstroom, de allereerste korenmolen van het kerkdorp Bleskensgraaf te bouwen. Het was een standerdmolen met één koppel maalstenen, die in 1647 door brand werd verwoest.
Binnen een jaar, in 1648, werd een nieuwe molen gebouwd. Deze keer een wipmolen en honderd meter dichter bij het dorp.

Tot 1890 werd hier het koren voor de inwoners van Bleskensgraaf en de boeren in de omgeving gemalen.
In 1884 werd deze wipmolen gekocht door Johan ‘t Hooft. Hij woonde met zijn familie in de boerderij schuin aan de overkant van de molen en had grote plannen om de eenvoudige wipmolen te vervangen door een ronde stenen stellingmolen.
In 1889 greep hij zijn kans en kocht onderdelen van de net afgebroken Langelandse molen te Krimpen aan den IJssel.
In februari 1890 was de aanbesteding en binnen een half jaar was de stellingmolen gebouwd. Niet alleen de kap, maar ook alle balken (zeer duidelijk nog terug te vinden) en het complete gaandewerk is afkomstig van oudere molens. Het bovenwiel heeft een inscriptie ‘1835’.

Vanaf 1890 heeft de molen nog een halve eeuw met redelijke winst kunnen draaien, toen ging het bergafwaarts. In 1950 verkeerde de molen in matige staat.
Verschillende kleinere restauraties hielden de molen vervolgens in stand.

In 1999 werd de molen met gebouwen aangekocht door de huidige eigenaren. Het doel was om er te gaan wonen, de molen zou weer zoals inmiddels is gebeurd in oude luister hersteld worden. Kosten nog moeite zijn gespaard, alles verkeert in uitstekende staat. Zelfs de grot-ingang, die geheel was verdwenen, is in ere hersteld.

De woning was slecht gefundeerd, oorspronkelijk stond hier een huisje op palen in het water, het gebouw wat er daarna werd gebouwd, stond wel op vaste grond, maar verzakte sterk. Toen het voor bewoning voor de nieuwe eigenaren gereed gemaakt zou worden, ontstonden er grote scheuren en verzakkingen. De eigenaren hebben het tenslotte laten herbouwen. Op de plek waar nu de aangebouwde serre is, stond voorheen het motorhok.
Ook al is de molen gedeeltelijk bewoond (dat is trouwens vanaf 1890 altijd zo geweest): er is zeer veel zorg besteed om alles intact en maalvaardig te houden.

Eén van de koppels kunststenen werd weer maalvaardig gemaakt: op 12 augustus 2008 werd voor het eerst in vier jaar weer gemalen.
Eind 2008 werd het kruiwerk nagekeken; in april 2009 kreeg de kap nieuw riet. In januari 2010 is het bovenwiel voorzien van een ijzeren hoep (was altijd een houten).
In 2010 werd de askop weer in de juiste kleuren geschilderd: blauw met witte walpen en de zijschotten voornamelijk rood.

Bron: Nederlandse Molendatabase

bedankt / thanks
signature

5 reacties op “De Vriendschap (1890), Bleskensgraaf”

Ondanks de prachtige spiegeling op de eerste foto ga ik toch voor de tweede foto, dat bootje voegt net dat extra’s toe, prachtplaat!

de vriendschap is een lekke schuit:-)

ken j e dat liedje,
daar moest ik ineens aan denken 🙂

kan het niet vinden .. maar had het hier graag gezet:-)

je molen staat stevig met de voetjes in hollandse aarde, en dat wilde ik ook maar blijven doen 🙂
dag bram maak er een fijne dag van hé

Reacties zijn gesloten.