Groot Groter het Grootst

Groot Groter het Grootst

Heb weer een hele serie schepen gespot van de Maasvlakte.
Ik heb hier een selectie gemaakt van de tientallen schepen.
Die mij hier passeerden, en heb de grootste uit gekozen.

Schip (transportmiddel)

Een schip is een vervoermiddel voor transport over wateroppervlakken. Het belangrijkste kenmerk van een schip is het drijfvermogen, dat bij water verplaatsende schepen, de meest voorkomende scheepsvorm, wordt geleverd door de romp. Deze constructie zorgt voor de sterkte en waterdichte afsluiting van een schip.
Bron: Wikipedia

Scheepsbouw

Van groot belang is verder de keuze van de voortstuwing. Al deze zaken komen naar voren in de scheepsbouwkunde, de discipline die zich bezighoudt met het ontwerp, de bouw en de reparatie van vaartuigen.

Containerschip

Een containerschip is een vrachtschip, een vervoermiddel voor zeecontainers. Het eerste containerschip was de Clifford J. Rogers van White Pass & Yukon Route in 1955. Hoewel de Ideal X al in 1944 werd gebouwd, werd dat schip pas later gebruikt om containers mee te vervoeren.

Het grootste deel van de stukgoederen die tegenwoordig per schip worden vervoerd, worden per containerschip getransporteerd over de wereldzeeën. Behalve de gewone standaard container, 2 TEU, zijn er ook verschillende gespecialiseerde containertypen, met wel de gestandaardiseerde buitenmaten van 20 voet of 40 voet lang, maar ook de maten 10 en 45 voet komen voor, reefers voor het vervoer van bijvoorbeeld koel- en vrieslading en containers voor vloeibare lading of project-lading die kan worden vervoerd op een platform, zogenaamde flat racks.

Capaciteit

De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty feet Equivalent Unit, het equivalent aantal standaard containers van ongeveer 6,10 meter dat het schip kan vervoeren.
Bron: Wikipedia

Meer Foto’s op / More Photos on: Flickr500pxInstagram …

TIP!

Je kunt na vergroten ook bladeren met de pijltjes toetsen.
You can also scroll with the arrow keys after enlargement.

Groot Groter het Grootst Groot Groter het Grootst Groot Groter het Grootst

11 Responses to “Groot Groter het Grootst”

  1. klaproos schreef:

    ja echt enorme schuiten Bram…

  2. Berend schreef:

    Hi Bram, hele mooie foto’s van die schepen.
    Het was druk in Europoort

  3. Jetskefotografie schreef:

    Je hebt een hele serie aan schepen gevangen.
    Zolang de containers maar veilig op het schip blijven.
    Het zullen er in deze weggooimaatschappij wel steeds meer worden.

  4. Villasappho schreef:

    Wat een geweldige grote schepen zijn het toch. Je hebt ze met het mooie licht gefotografeerd.

  5. En heb je al deze schepen op één dag gespot, dan was het flink druk bij de Maasmond (2aan de kade)
    Leuk om daar te zitten hè ?
    Vroeger voeren er ook vaak schepen met een K op de schoorsteen, die noemden wij knuffelboten. We woonden toen in de jaren 70 aan de Waterweg met uitzicht (jong dus vandaar die naam ;-0 ) Ha ha
    mooie en duidelijke reeks weer.
    Fijn weekend

  6. Caroline schreef:

    Prachtige serie Bram, ik spot ook graag schepen. Fijn weekend.

  7. Indrukwekkend al die enorme oceaanstomers. We hebben hier bij Drachten een redelijk grote industriële binnenhaven, maar dit soort ferme jongens krijgen we hier niet te zien.

    We kunnen vandaag de dag niet meer zonder dit soort grootschalige transporten, maar de manier waarop kan beter. Om te beginnen gaan ze enorm slordig om met het brandstofgebruik. Verder mag het natuurlijk niet gebeuren dat zo’n schap als de MSC Zoë begin dit jaar bijna 400 containers verliest vlak boven de kust. De vervuiling daarvan is nog altijd gigantisch.

    Afijn, dat doet aan je foto’s niets af, want die zijn als altijd weer mooi en interessant om te bekijken.

  8. Yova schreef:

    Het is hele mooie foto’s geworden. Meestal is container schepen heel ver verdaan. Je hebt heel mooi gedaan zo dichtbij halen om foto’s te maken. Containers schepen hebben niet zolang geleden omgevallen. Bij waddeneilanden is het gebeurd. Vol met sullen aan de strand gekomen. Het was toen erg geweest met de storm. Fijne dag. Groetjes, J&F.

  9. willyfotoblog schreef:

    een boeiende en fraaie reeks over deze containerschepen Bram

    ik vraag me altijd af hoe ze hun lading op en rationele wijze kunnen stapelen

    wel jammer dat ze nefast zijn voor het milieu, onder meer door het gebruik van goedkope bunkerolie

    prettige dag gewenst

  10. Tine de Jong schreef:

    Dat zijn er nog al niet wat zeg. Mooie foto’s heb je ervan gemaakt. Soms doen ze er knap veel op en binden ze het niet goed vast als storm komt. Dat zag je wel op de waddeneilanden waar ze nog de naweeën ervan ondervinden. Maar je serie en de informatie was heel mooi ineen gezet.

Bedankt voor uw bezoek en reactie.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

comments-bottom